Acneea – mai mult decât o simplă problemă cosmetică

Acneea vulgară este una dintre cele mai frecvente afecțiuni inflamatorii cronice cu prezentare la dermatolog și cea mai frecventă afecțiune a pielii întâlnită la adolescent . Este o afecțiune multifactorială cu o patogeneză incomplet elucidată.

Acneea poate induce probleme relaționale , tendință la izolare , dificultăți în relațiile socio-familiale , îngrădirea activității sociale, anxietate si chiar depresie .

Până în prezent au fost identificați o serie de factori care sunt implicați în fiziopatologia acneei : factori genetici , hormonali , inflamatori sau factori de mediu.

Importanța abordării acestei afecțiuni este justificată de :

• frecvența crescută a acneei în rândul adolescenților ( aprox 85% dintre pacienții cu vârste cuprinse între 12- 24 de ani pot prezenta o formă de acnee)
  • tratamentul necorespunzător poate duce la cicatrici sau o evoluție prelungită cu persistentă și la vârstă adultă.
  • datorită statusului psiho-emoțional aparte caracteristic vârstei adolescentului , evoluția în puseuri se poate însoți de un răsunet psiho-emoțional major , afectând încrederea în sine și cauzând depresie sau chiar suicid.

Leziunile de acnee sunt rezultatul factorilor genetici (un număr crescut de glande sebacee și dimensiunea crescută a acestora ; agregarea familială în unele cazuri ) factorilor mecanici (blocarea foliculului pilosebaceu) , factorii hormonali ( androgenii ; sindrom ovarian polichistic ; hiperandrogenism; pubertate precoce ;hipercortizolism) , factori personali ( IMC , fumatul, stresul, dieta , consumul unor medicamente, agenți cosmetici nepotriviți , igiena excesivă, radiația UV etc).

Deși toate grupele de vârstă pot fi afectate , vârful de incidență este în perioada adolescenței . Tabloul clinic poate varia considerabil , de la acnee comedoniană ușoară la afectare sistemică fulminantă .

Forme speciale de acnee:

Acneea neonatală : . cu apariția intre vârstă de 2 sapt și 3 luni ;este destul de frecventă și autolimitantă (apare la > 20% dintre nou-născuții sănătoși )

Acneea infantilă : apare la copii cu vârste între 3 și 6 luni sau mai mult . Poate persista până la vârsta de 3-4 ani și uneori corticosterozii inhalatori pot agrava sau declanșa leziunile.Spre deosebire de acneea neonatală care are o evoluție de scurtă durată și care se vindecă spontan , cea infantilă poate fi de lungă durată , rezistentă la tratament și poate predispune la forme mai severe de boală la pubertate . Evoluția este variabilă , la anumiți pacienți dispare spontan după câteva săptămâni fară sechele pe termen lung . În alte cazuri , în special la pacienții cu debut timpuriu și cu istoric familial de acnee , evoluția este mai severa și cu recurențe la pubertate . Pacienții cu acnee infantilă ar trebui evaluați endocrinologic. Pielea copiilor este foarte sensibilă , iar cazurile ușoare de acnee infantilă pot fi tratate cu o curățare blândă . Cazurile mai grave necesită tratamente topice.

F1.large

Acneea copilăriei : este prezentă între 1-7 ani . Fiind o perioadă neobișnuită pentru dezoltarea acneei , datorită repausului producției de androgeni , ar trebui luată în considerare posibilitatea unei afecțiuni hiperandrogenetice de fond.

Acneea preadolescentină : : începe să se dezvolte la copii cu vârsta cuprinsă între 7 și 11 ani , adesea înainte de alte semne de maturare pubertală . Tinde să fie comedoniană și afectează fruntea și regiunea centro-facială . Trebuie excluse alte anomalii endocrinologice sau PCOS de fond.

Acneea excoriată a tinerelor fete („acne excoriee des jeunes filles”) : fete tinere cu acnee ușoară , care își ating pielea în mod repetat , obsesiv . Trebuie luată în considerare o componentă pishiatrică subiacentă : tulburări de anxietate, obsesiv-compulsive , dismorfii ale corpului . Psihoterapia și antidepresivele pot fi de ajutor.

GettyImages-159627257-5ae377b6c673350036964354

Acneea polimorfă juvenilă sau vulgară – este cea mai frecventă afecțiune a pielii întâlnită la adolescenți . Pielea este lucioasă , uleioasă cu pori diltati . Pe zonele seboreice apar comedoane , papule , pustule foliculare , uneori excoriații sau cicatrici de diferite tipuri.

Acne-vulgaris-pathogenesis-illustrated-1200x538

Pacienții și părinții acestora trebuie informați asupra factorilor care pot agrava acneea :

• Atingerea repetată sau presiunea zonelor predispuse la acnee . Traumatizarea leziunilor de acnee poate duce la cicatrici.
  • Articolele de îmbrăcăminte prea strâmte
  • Produsele cosmetice , creme ce conțin uleiuri , grăsimi cu tendință comedogenică
  • Anumite medicamente administrate pentru alte boli (contraceptive orale, litiu , corticosteroizi sistemici sau topici)
  • Dieta sau alimentația nu joacă un rol major, dar la anumiți pacienți există anumite alimente ce agravează  acneea . Legătura intre dietă și acnee este un subiect controversat. Acneea este considerată a avea legătură cu obezitatea , rezistența crescută la insulină și hiperinsulinemia . Astfel, aportul de alimente cu indice glicemic crescut crește riscul de a dezolta acnee. Cele mai dezbătute alimente în datele din literatură au fost ciocolata și produsele lactate , dar mecanismele sunt neclare . O posibilă explicație este aceea că produsele lactate și ciocolata stimulează producția de insulină , având anumite căi de semnalizare care induc hiperproliferarea keratinocitelor și formarea leziunilor de acnee.

Conduita terapeutică și managementul :

Tratamentul leziunilor de acnee trebuie să urmărească mai multe principii și să acționeze pe cele patru cai patogenice și anume : hiperseboreea, reglarea microbiotei cutanate , tulburarea de keratinizare și inflamația .

Drept urmare medicul dermatolog va alege în funcție de severitate tratamente topice sau sistemice, tratamente adjuvante.

Noutati si direcții de cercetare

• se discută despre posibilitatea dezvoltarii unui vaccin care să țintească factorii de virulență CAMPs secretati de C.acnes , mai ales pentru formele severe cu tendință la formare de cicatrici.
  • agenții biofilm  :  în conditiile în care se observă o rezistență tot mai mare la antibiotice combinată cu datele de ultimă oră privind formarea biofilmului se cercetează tot mai mult posibilitatea unui tratament antibiofilm .

Tratamentul acneei este complex, necesitând multă experientă și colaborare strânsă medic- pacient.

Terapia trebuie ajustată fiecărui pacient ținându-se cont de severitatea bolii, răspunsul la tratament și gradul de tolerabilitate .

Rezultatele benefice sunt obținute de cele mai multe ori după 4-6 luni de tratament și este nevoie de un management de lungă durată prin care să se consolideze rezultatele obținute.

Setarea unor așteptări corecte și realiste ale pacienților este o altă componentă importantă a schemei terapeutice . Aceștia trebuie să înțeleagă că acneea este o afecțiune complexă , mai mult decât o problemă cosmetică și că tratamentul este de lungă durată .

Aderența la tratament este un factor cheie !

Pentru consultatii , Dr. Pop Corina  ofera consultatii medicale in urmatoarele locatii din Cluj-Napoca:
1. Mediprax Centrum (in Centru): str.Petru Maior, 6-8, ap.8, Cluj-Napoca; Tel: 0364261208  sau 0740199263 ( Marti : 14-17)
2. Centrul de Pediatrie – Cabinet LEGO (Marasti);  Adresa:Strada Dorobantilor, Nr. 101, Telefon: Call-center: 0752 360 360   (Luni si Vineri cu programare)
3. Hiperclinica Medlife (Calea Motilor 32 , Cluj Napoca) Tel:0264 960

Surse: